Bolest zad v širších souvislostech

Proč nás záda bolí?

Častým důvodem, proč ke mě přicházejí lidé na shiatsu je, že je dlouhodobě bolí záda. To mě přimělo k zamyšlení a hledání hlubších souvislostí.

Proč vlastně záda bolí? Co bolest způsobuje a co nám tělo touto bolestí chce sdělit? A co s tím, jak bolest zad řešit nebo spíše jak jí předcházet?

Záda mohou bolet na různých místech, někoho pobolívá v bedrech, někoho mezi lopatkami a někdo vyloženě trpí bolestmi krční páteře, které často bývají spojené s bolestmi hlavy.

Bolest zad z fyzického i psychického přetížení

Pomineme-li příčinu bolestí v důsledku úrazu, bývá nejobecnějším důvodem bolesti zad přetížení. Přetížení z nesprávného držení těla, z manipulace s těžkými břemeny, a také přetížení po psychické stránce, kdy prožíváme nadměrnou zátěž v našem životě.

Držení těla při stoji, sezení i chůzi

Základní prevencí bolesti zad je správné držení těla jak při stoji, tak při sezení a při chůzi. Správné držení znamená, že zapojujeme hluboký stabilizační systém a tím pádem nepřetěžujeme zádové, ale ani břišní svaly. Často také nesprávné držení a nesprávně prováděné pohyby při různých cvičeních mohou situaci se zády zhoršovat.

Řešením je kontrolovat vědomě náš postoj, nehrbit se, těžká břemena zvedat z podřepu. A také cvičením posilovat hluboký stabilizační systém.

Běžte se nadýchat!

Také správně vedený dech může napomoci od bolestí zad.

Pro dýchání používáme určité svaly a skupiny svalů, které jsou přímo napojené na žebra, páteř atp. Pokud dýcháme jenom povrchně nebo do určité části hrudníku a jinou naopak zanedbáváme, projeví se to nerovnováhou a následně i bolestmi.

Doporučuji v rámci pracovního dne vstát od stolu, zhluboka se nadechnout, případně vyjít ven (například cesta na oběd může být dobrou příležitostí) a nadýchat se čerstvého vzduchu, chvíli dýchat více do hrudníku, chvíli potom do břicha. Při dýchání do břicha by se nám mělo bříško pohybovat nahoru a dolů. Při dýchání do hrudníku můžeme střídat záměr (stačí myšlenka) a to tak, že při jednom nádechu roztahujeme hrudní do stran a při dalším zase dopředu a dozadu. Zkuste a uvidíte sami. Správné dýchání lze trénovat jak ve stoje, tak vsedě i vleže.

Poloha těla při spánku

Na bolesti zad má vliv také spánek, respektive kvalita matrace a polštáře. Důležité je, aby záda a krční páteř při spánku mohly dokonale zrelaxovat, aby nikde netrvalo napětí. Pokud záda ani v noci dostatečně nerelaxují, svaly jsou následně přetížené a ohlásí se bolestí.

Sezení

Dlouhodobé sezení u práce: základem je mít rovná záda a také krční páteř, hlavu vzpřímenou nikoli sehnutou nad stolem nebo k monitoru. Monitor by měl být správně umístěn ve výšce očí, aby se hlava nemusela přizpůsobovat a neměnila úhel pohledu.

Strava

Na spodní část zad, oblast beder a především křížovou oblast, mívá vliv také strava. Ve své shiatsu praxi se často setkávám s tím, že po vysazení určitých potravin z klientova jídelníčku bolesti kříže vymizí nebo se minimalizují. Zátěž totiž vzniká ve střevech, především v tlustém střevě, kde určitý typ potravy způsobuje tlak střeva na okolní tkáně, což může vyvolávat bolest. Takovými potravinami bývá lepek (doslova je cítit jako „kámen“ ve střevech), maso, někdy i bramboryvejce. V případě bolestí v kříži, které nesouvisejí například s úrazy nebo s fyzickou námahou, doporučuji vysadit na pár týdnů tyto potraviny a sami uvidíte rozdíl. Celý můj osobní příběh a to jak jsem přešla na jinou stravu se můžete dočíst tady.

V případě bolestí zad doporučuji na několik týdnů vysadit:

  • lepek
  • maso
  • vejce
  • brambory
  • mléčné výrobky i mléko a máslo
  • cukr

Pokud byste se chtěli inspirovat a vyzkoušet víkend nebo prostě 2 dny bez lepku, mléka a cukru, tak jídelníček, nákupní seznam a recepty najdete zde.

O tom, jak na to, jak se stravovat bez cukru, mléka a lepku se dočtete zde.

Při cvičení mít pozornost v těle

Nejlepší prevencí bolestí zad je tedy správné držení těla a správně vedený pohyb a nejrůznější cvičení. Vhodná jsou cvičení jako taiji, čchi-kung, jóga, ale i třeba běh nebo jiné typy pohybu, které vás baví. Při cvičení je také důležité „být přitom“, tzn. cvičit vědomě. Cvičení a současné dívání na televizi nebo přemýšlení o tom, co budu dělat až docvičím, mívá menší účinek, než cvičení, při kterém jsme vědomím ve svém těle, uvědomujeme a představujeme si, co vlastně děláme právě za pohyb. Jsme také spojeni naplno se svým dechem.

Prospěšné je cokoli, co člověka baví, a cítí se potom dobře. Pokud vás po cvičení opakovaně pobolívají záda, je někde něco špatně. Ideální je začít dotazem u instruktora vašeho cvičení, aby vás opravil, abyste společně našli příčinu. Pokud i tak záda bolí, zkuste změnit instruktora nebo změnit typ cvičení.

Máte naložíno?

Po stránce psychické je příznačné rčení „Ten/ta má ale naložíno!“V jaké oblasti života si TO nakládáme? Neděláme a neprožíváme TO za ostatní? Často TÍM přetěžujeme sami sebe. Zkusme se podívat na svoji životní situaci. Co nás tíží, v jaké oblasti jsme nespokojeni. Je to NÁŠ život a je jen a jen na nás, jak se v něm budeme cítit. Je to stav naší mysli, když máme pocit, že svojí aktivitou (nakládáním si) získáme pozornost a uznání ostatních.

Když budeme neustále ostatním radit, kontrolovat je a dělat věci za ně, akorát vše komplikujeme a zbytečně se zatěžujeme (nakládáme si TO ale sami). Typický příklad – jenom stručně – je žena chystající muži čisté ponožky na každý den. On si je přece dokáže nachystat sám. Žena je následně naštvaná, jak nic nestíhá a muž přitom vysedává u televize. V konečném důsledku to nebaví ani jednoho. Často se také nadměrně staráme o děti, které dokážou zpravidla víc, než jako rodiče vůbec tušíme. Ale to už je na nějaké další povídání.

Dělejme věci tak, aby nám přinášely radost, aby život byl plný TVOŘENÍ (a nikoli boření).

Učím, jak jíst bez cukru, mléka a lepku pomocí osvědčených návodů a receptů. Tato moje strava je založená na zelenině, obilovinách, luštěninách, příležitostně i mase a vejcích. Více jak 12 let nejím lepek (pšenici, žito, ječmen, oves, to znamená pečivo, knedlíky, běžné těstoviny), mléko (a také sýry, smetanu, jogurty, máslo) a cukr (bílý, řepný, tmavý, třtinový). Bezlepková strava bez mléka a cukru mi pomohla od mnoha zdravotních potíží, jako jsou pylové alergie, chronická rýma, záněty dutin, angíny, gynekologické potíže a další. Také jsem mívala o 25 kilo víc. Celostní přístup k životu mi přináší kvalitnější dny i noci. Věnuji se také meditacím, praktikuji masáže shiatsu, cvičím taiji a dechová cvičení. K úpravě životního tempa a stylu mě přivedl zdravotní stav, když mi bylo 35 let. Také moje děti, dvojčata, jsou většinou na této stravě. Neznají antibiotika a nic než pár dní rýmičky. Jsem autorkou videoreceptů, eBooků a mnoha receptů a kuchařek stravování bez cukru, mléka a lepku. Více o mě se dozvíte zde. Můj příběh. Svoje recepty píšu a dávám do praktických eBooků. Všechny moje eBooky jsou zde.

Mám pro vás eBook zdarma:
Kus bezlepku do kapsy

Bez cukru, mléka a lepku

Vyzkoušejte recepty na sladké i slané svačiny bez cukru, mléka a lepku.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů