Moje závislost na cukru dlouho vítězila

Před několika lety jsem se začala zajímat o problematiku cukru v souvislosti s naším tělem, zdravím, emocemi. V té době už jsem se stravovala bez lepku a mléka. Cukr jsem sice výrazně omezila, ale stále jsem na něm byla závislá.

Alergie a neustálá rýma se zlepšovaly, ale pořád jsem mívala chutě na sladké. Byl to také zvyk, dát si ke svačině něco sladkého. V obchodě koupíte spíše sladkosti bez lepku a mléka, než něco nesladkého, co by zasytilo.

Problém zvaný čokoláda

Začala jsem studovat informace, zkoumat a zkoušet na vlastní kůži, tedy spíše vlastní trávení. V té době jsem byla na cukru poměrně dost závislá, ani ne tak na dortíkách či slazených nápojích, ale milovala jsem čokoládu v jakékoli formě a kvalitě (tedy i to co výrobci někdy čokoládou bohužel nazývají). Našla jsem si a nakoupila náhrady cukru, například rýžový slad nebo datlový sirup atp. a začala zkoušet jejich chuťové výhody a nevýhody. Jak nahradit a zredukovat slazení cukrem se věnuji v eBooku „Stravování bez cukru, mléka a lepku“.

Jak bez cukru na cestách

To se ale týkalo pouze doma připravených sladkostí, tam jsem cukr poměrně snadno nahradila, ale nejhorší to bylo na cestách, kde jsem doslova hltala čokolády a různé tyčinky.

Největší past byly benzínky, kde nemáte moc na výběr, ujížděla jsem na čokoládových kaštanech, miluju to, když se rozpouštějí na jazyku.

Bylo potřeba začít si chystat i jídlo na cesty a díky tomu jsem zjistila, že pokud si připravím kvalitní svačinu, tak sladkost prakticky nepotřebuji. Recepty na svačiny bez cukru, mléka a lepku najdete v mém eBooku zdarma: „Kus bezlepku do kapsy“.

Uvědomila jsem si, že jsem po sladkostech sahala z hladu, z potřeby se nasytit mezi jídly a sladkost byla to nejjednodušší a vždy po ruce.

Špetka soli pomáhá zvýraznit přirozeně sladkou chuť

Pro zvýraznění přirozeně sladké chuti pomáhá přidat špetku soli. Už maminka mě učila, že do bábovky se přidává špetka soli, ale nikdy jsem nechápala proč. Sůl pomůže zvýraznit sladkou chuť, výborné je lehounce osolit džemy nebo pokrmy s ovocem, ale opravdu jenom přiměřeně (jak říká pohádková klasika).

Krabičkářka

Začala jsem se o sebe víc starat a připravovat si různé formy svačinek typu jáhly a zelenina, rýže natural a zelenina, rýžové nebo kukuřičné těstoviny, pohanka, polenta atp. Stala se ze mě „krabičkářka“. Navíc jsem zjistila, že tyto svačiny jsou velice výživné a zasytí na delší dobu než sebedokonalejší sladká tyčinka plná kdovíčeho.

Také jsem více experimentovala při výrobě domácích moučníků, naučila jsem se metodou pokus omyl (a ty omyly někdy byly opravdu nepoživatelné) péct švestkové a borůvkové koláče, bublaninu, piškot, makovec, kakaovou bábovku, ořechové řezy a to vše bez cukru, lepku a mléka.

Zjistila jsem, že pokud se pořádně a pravidelně najím, chutě na sladké tolik nemívám.

I tu čokoládu jsem pořešila

Poslední krok byl příprava vlastní čokolády. Hodně mi v tom pomohla jedna česká čokoládovna, která vyrábí a prodává tzv. čokoládovou hmotu. Tu stačí rozpustit, dochutit sirupem a troškou soli. Miluju ji s příchutí mátové esence nebo citrusů, můj manžel zase chilli. Když mám víc času, dělám i pralinky.

Jídlo s cukrem už mi ani nechutná

Postupně mi cokoli s cukrem (a tím myslím i s třtinovým, hnědým…prostě všemi rafinovanými cukry) připadalo bez chuti, takové povrchně sladké, kdy sladkost přehlušuje všechny ostatní chutě. A také mi začalo stačit sladit mnohem méně (běžný konzument „cukrouš“ by to označil za nesladké).
A proč to všechno? Co mi to přineslo a přináší?

Hlavní přínos je zdravotní. Cukr při dlouhodobém používání poškozuje slinivku a „vyrábí“ cukrovkáře. Já sice nebyla v tak špatném stavu, ale moje tělo reagovalo velice citlivě na množství cukru v krvi. Když jsem cukr neměla, projevilo se to výkyvy nálad, nervozitou a potřebou cokoli sníst. Cítila jsem se často unavená a vyřazená z provozu. To všechno mi došlo, až když jsem byla bez cukru.

Život bez cukru mi přinesl:

  • Méně častá onemocnění
    Celkově jsem méně často nemocná. Nemoci typu rýma, záněty průdušek a dutin (cukr překyseluje, omezuje funkci imunitního systému, střevní mikroflóra je narušována atp., a nemoci potom mají větší šanci). Pokud už nějaká nemoc začne, například rýma, její průběh je kratší a není tak paralyzující (bývaly několikatýdenní záněty dutin a uší….)
  • Zlepšilo se mi trávení
    Jsem bez nadýmání, křečí, nepravidelné stolice
  • Harmonizaci ženských orgínů
    Jsem bez kvasinkových onemocnění.
  • Dokážu nejíst i celý den
    bez výkyvu energie a nálady, občas si tak mohu dopřát půst
  • Zmizela potřeba nočního chození na malou
    Po vyřazení z jídelníčku i nadměrných ovocných cukrů (ovoce) , tzn. mohu spát celou noc nepřerušovaně, což má výrazný dopad na kvalitu života přes den. Ovoce konzumuji v létě a v omezené míře, v průběhu roku potom převařené křížaly z jablek nebo švestek, žádné tropické ovoce. A fakt málo
  • Zbavila jsem se nepříjemného nakyslého pocitu v ústech

Nadále vymýšlím různé kombinace chutí a naučila jsem se používat k dochucování například pravou vanilku, kvalitní skořici, kvalitní kakao nebo kokos jako dominantní chuť (místo té sladké). Nevynechám ani pudingy, čokoládové krémy z černé rýže, jáhlové krémy, luštěninové atp. Praktické návody a recepty jsem sepsala do eBooku: „Stravování bez cukru, mléka a lepku“.

Dnes nevidím jediný důvod, proč konzumovat cukr.

Ale je to práce jako s jakoukoli jinou závislostí, ať už kouření, požívání alkoholu a dalších návykových látek. Je to práce uvnitř, vnitřní rozhodnutí to změnit.

Celý můj příběh o změně stravování, přechodu na stravu bez lepku, mléka a cukru, o vlivu na můj zdravotní stav se můžete dočíst v mému eBooku na téma stravování ZDE.

Svačinová inspirace je v eBooku zdarma: „Kus bezlepku do kapsy“

 

Učím, jak se stravovat bez cukru, mléka a lepku. Jím tak už více než 10 let. Kus bezlepku do kapsy je eBook zdarma. Můj příběh najdete zde: Můj příběh. Podrobně stravování bez cukru, mléka a lepku se věnuji v eBooku Stravování bez cukru, mléka a lepku. Sledujte FACEBOOK.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů