Můj život bez cukru…tím sladší

Před několika lety jsem se začala zajímat o problematiku cukru v souvislosti s naším tělem, zdravím, emocemi. Vlastně to začal kamarád, který říkal, že by rád byl zcela bez cukru, ale že se mu to ještě nedaří. V tu chvíli se ve mně projevila soutěživost a chtěla jsem ho trumfnout. „Bez cukru?“ „To přece není problém!“ A tím to celé začalo.

Začala jsem proces, který trval 4 roky, než jsem na všech úrovních dokázala čokoládu „pustit“. Je za tím změna myšlení a plánování stravy, přečtení mnoha knížek a článků, které mě motivovaly a také třeba rodinné konstelace, kde jsem řešila symboliku chutě na sladké = láska. Také mi hodně pomohlo shiatsu, na které pravidelně docházím.

Problém zvaný čokoláda

Začal jsem studovat informace, zkoumat a zkoušet na vlastní kůži, tedy spíše vlastní trávení. V té době jsem byla na cukru poměrně dost závislá, ani ne tak na dortíkách či slazených nápojích, ale milovala jsem čokoládu v jakékoli formě a kvalitě (tedy i to co výrobci někdy čokoládou bohužel nazývají). Našla jsem si a nakoupila náhrady cukru, například rýžový slad nebo datlový sirup atp. a začala zkoušet jejich chuťové výhody a nevýhody.

Jak bez cukru na cestách

To se ale týkalo pouze doma připravených sladkostí, tam jsem cukr poměrně snadno nahradila, ale nejhorší to bylo na cestách, kde jsem doslova hltala čokolády a různé tyčinky. Největší past byly benzínky, kde nemáte moc na výběr, ujížděla jsem na čokoládových kaštanech, miluju to, když se rozpouštějí na jazyku. Už několik let jsem se stravovala bez lepku a mléka, takže výběr byl dost omezený. Navíc je matoucí, že se prodává spousta „zdravě“ vypadajících pamlsků, které jsou „plné oříšků“ a…cukru.

Bylo potřeba začít si chystat i jídlo na cesty a díky tomu jsem zjistila, že pokud si připravím kvalitní svačinu, tak sladkost prakticky nepotřebuji. Že jsem po sladkostech sahala z hladu, z potřeby se nasytit mezi jídly a sladkost byla to nejjednodušší a vždy po ruce.

Jak pomáhá sůl? Přiměřeně!

Pro zvýraznění přirozeně sladké chuti pomáhá přidat špetku soli. Už maminka mě učila, že do bábovky se přidává špetka soli, ale nikdy jsem nechápala proč. Sůl pomůže zvýraznit sladkou chuť, výborné je lehounce osolit džemy nebo pokrmy s ovocem, ale opravdu jenom přiměřeně (jak říká pohádková klasika).

Krabičkářka

Začala jsem se o sebe víc starat a připravovat si různé formy svačinek typu jáhly a zelenina, rýže a zelenina, rýžové nebo kukuřičné těstoviny, pohanka, polenta atp. Stala se ze mě „krabičkářka“. Navíc jsem zjistila, že tyto svačiny jsou velice výživné a zasytí na delší dobu než sebedokonalejší sladká tyčinka plná kdovíčeho.

Také jsem více experimentovala při výrobě domácích moučníků, naučila jsem se metodou pokus omyl (a ty omyly někdy byly opravdu nepoživatelné) péct švestkové a borůvkové koláče, bublaninu, piškot, makovec, kakaovou bábovku, ořechové řezy a to vše bez lepku, čehokoli od mléka a cukru.

I tu čokoládu jsem pořešila

Poslední krok byl příprava vlastní čokolády. Hodně mi v tom pomohla jedna česká čokoládovna, která vyrábí a prodává tzv. čokoládovou hmotu. Tu stačí rozpustit, dochutit sirupem a troškou soli. Miluju ji s příchutí mátové esence nebo citrusů, můj manžel zase chilli. Když mám víc času, dělám i pralinky.

Jídlo s cukrem už mi ani nechutná

Postupně mi cokoli s cukrem (a tím myslím i s třtinovým, hnědým…prostě všemi rafinovanými cukry) připadalo bez chuti, takové povrchně sladké, kdy sladkost přehlušuje všechny ostatní chutě. A také mi začalo stačit sladit mnohem méně (běžný konzument „cukrouš“ by to označil za nesladké).
A proč to všechno? Co mi to přineslo a přináší?
Jestli jsem trumfla kamaráda? To mezitím přestalo být důležité, ale děkuji za ten impuls.
Hlavní důvod je zdravotní. Cukr při dlouhodobém používání poškozuje slinivku a „vyrábí“ cukrovkáře. Já sice nebyla v tak špatném stavu, ale moje tělo reagovalo velice citlivě na množství cukru v krvi. Když jsem cukr neměla, projevilo se to výkyvy nálad, nervozitou a potřebou cokoli sníst. Cítila jsem se často unavená a vyřazená z provozu.

Život bez cukru mi přinesl:

– celkově méně onemocnění typu rýma, záněty průdušek a dutin (cukr překyseluje, omezuje funkci imunitního systému, střevní mikroflóra je narušována atp., a nemoci potom mají větší šanci). Pokud už nějaká nemoc začne, například rýma, její průběh je kratší a není tak paralyzující (bývaly několikatýdenní záněty dutin a uší….)
– harmonizaci trávení – bez nadýmání, křečí, nepravidelné stolice
– harmonizaci ženských orgánů – absence nadměrných výtoků, kvasinkových onemocnění atp., a tím i lepší komfort při intimním životě
– mnohem lepší pohyblivost, schopnost opět cvičit, pohybovat se a absenci únavy
– zbavila jsem se nepříjemného nakyslého pocitu v ústech
– dokážu nejíst i celý den bez výkyvu energie a nálady, občas si tak mohu dopřát půst
– po vyřazení z jídelníčku i ovocných cukrů (ovoce) zmizela potřeba nočního chození na malou, tzn. mohu spát celou noc nepřerušovaně, což má výrazný dopad na kvalitu života přes den. Ovoce konzumuji v létě a v omezené míře, v průběhu roku potom převařené křížaly z jablek nebo švestek, žádné tropické ovoce.

Nadále vymýšlím různé kombinace chutí a naučila jsem se používat k dochucování například pravou vanilku, kvalitní skořici, šafrán a jiné druhy koření jako dominantní chuť (místo té sladké). Nevynechám ani pudingy, čokoládové krémy z černé rýže, jáhlové krémy, luštěninové atp.

Dnes nevidím jediný důvod, proč konzumovat cukr.

Ale je to práce jako s jakoukoli jinou závislostí, ať už kouření, požívání alkoholu nebo drog. Je to práce uvnitř, vnitřní rozhodnutí to změnit.

Děkuji tímto panu Josefu Jonášovi, autorovi knihy Hořká pravda o sladkém cukru, kde najdete vysvětlení z pohledu odborného, chemického, lékařského, historického atd.

 

Jak si zachovat vnitřní klid v každé situaci? Jak krotit svoji pozornost a lépe se soustředit? Zvu Vás do světa klidu a harmonie, přidáte se? Můj příběh si přečtěte zde. >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů

  • Napsala jsem pro vás eBook „9 tipů jak na sebe nezapomínat“

    Chcete se dlouhodobě cítit skvěle? Získejte 9 praktických rad jak na to na 30 stránkách.

  • Nejnovější články
  • Potkáme se na Facebooku