Dnes oslavujeme, obě děti jsou „upíchnutý“ na střední. Na té, kterou chtěly. Obě děti, protože mám dvojčata. Ale předcházel tomu proces. O ten se s vámi ráda podělím v následujícím textu.
Začněte klidně už v 7. třídě. Budete sice za exoty, ale budete mít, a hlavně váš potomek, dostatek času a víc energie přemýšlet a uvažovat, hledat souvislosti studijního oboru a běžného života. Budete moc společně zkoumat, jak se s daným oborem lze potkat v běžném životě. Například uvidí číšníka v restauraci a může se vžít do toho, zda by tuto práci chtěl dělat.
Díky včasné přípravě stihnete navštívit vícero dnů otevřených dveří. Doporučuji toho využít a možnost zkoumat, ptát se a udělat si společně obsáhlejší přehled. Někdy i na první pohled nezajímavá škola může překvapit jedním oborem, který je třeba nový, nebo není tak top mezi ostatním obory školy a škola o něm nepíše na první stránce.
Díky dnům otevřených dveří máte příležitost si školy očuchat, a to doslova. Nasajete atmosféru, vnitřní naladění, způsob komunikace, poznáte vedení a učitele. Už jenom výzdoba na chodbách hodně ukáže. I způsob péče o prostory je důležitý.
Pozorujte neinvazivně svoje dítko při dni otevřených dveří. Jak se chová, čeho si všímá, jak se cítí, co ho zneklidní, na co se ptá vás nebo učitelů, co ho zaujalo.
Pozorujte s odstupem. Při vaší komunikaci ohledně výběru školy vnímejte záchvěvy duše svého potomka. Na které podněty a informace reaguje, ať už pozitivně nebo negativně. A jaké podněty ho naopak úplně míjejí, není na ně naprosto žádná reakce, jako by byly mimo jeho rozlišovací schopnosti. Začne si sám o té dané škole něco vyhledávat, nebo o to daném oboru? Kdy je aktivní a kdy pasivní?
Předkládejte fakta a možnosti. Je to dobrá metoda, jak předejít projekci vlastních nenaplněných snů do potomka nebo manipulaci celkově. A že jich jako rodiče máme. Já osobně jsem se s tím potkala už při výběru zájmových kroužku pro děti. (Nakonec jsem na klavír začala hrát já, protože to bylo moje dětské přání.) Někdy je velice těžké to rozpoznat a přiznat si to.
Ano, v budoucnu možná bude nakonec dělat něco jiného, ale při výběru školy a dalším studiu je důležité, nezabít v nich nadšení a přirozený zájem o nové věci, jeho/její zvídavost.
Často lze pozorovat, že základní škola toto nadšení zatloukla do země a zazdila. Ale střední škola nabízí začít znovu, vytvořit si odlišný přístup. Začíná se popisovat nová stránka, čistý list. Vzniká nová konstelace budoucího studenta, školy a potenciálních spolužáků a vyučujících. Je dobré do ní příliš nezasahovat, nechat tyto vztahy na dětech. Jak si to vytvoří, takové to budou mít.
Pokud s výběrem oboru nebo školy nesouhlasíte, doporučuji pozorovat, co to ve vás dělá, co se odehrává. Zároveň můžete sledovat potomka a pokuste se zvědomit motivaci, co ho k tomuto oboru vede, co je za tím. Zkuste si představit, co by se stalo, kdybyste s tím souhlasili? Co by se stalo, pokud se tomu oboru skutečně věnoval/a?
Obor, se kterým dítko samo přijde, nejprve pořádně prozkoumejte, proberte tyto informace a souvislosti spolu. Vracejte se k nim s odstupem. Proto doporučuji začít včas. Aby byl časoprostor to zažít.
V 7. třídě nemůže tušit, co chce dělat. To ano, ale může začít získávat informace, pozorovat svoje reakce, když se s tímto oborem setká v životě.
Přenechejte větší díl zodpovědnosti na dítku. Uvědomte si, že za 3-4 roky už bude například řídit automobil. To je přece značná zodpovědnost.
Včasný zájem o určitý obor může nastartovat soustředění a zájem o určité předměty a zlepšování průměru známek kvůli přijímacímu řízení.
Nám do toho procesu navíc vběhl Cooovid (takto napsáno úmyslně), takže jsme fakt ocenili, že jsme některé školy stihli navštívit osobně už před dvěma lety. Nikdy nevíte, co přijde, a to je o důvod navíc, začít včas.
Přeji všem, které to čeká, buďte vědomí a komunikujte spolu otevřeně!
Mám pro vás eBook zdarma:
Kus bezlepku do kapsy
Vyzkoušejte recepty na sladké i slané svačiny bez cukru, mléka a lepku.