A to ti ta zelenina pořád chutná?

Když jsem v roce 2008 změnila svůj přístup ke stravování a strava se pro mě stala prevencí před nemocemi, zeleninu jsem kromě salátů vůbec nejedla. Také jsem měla zafixované nepěkné vzpomínky na lečo ze školní jídelny.
Přechodem na stravu bez lepku, cukru a mléka jsem se udělala zásadní změnu. Znamenalo to pro mě výrazně upravit jídelníček a naučit se připravovat zeleninová jídla tak, abych mně i mé rodině chutnala.

Ani den bez masa

Tato změna ale znamenala, začít vařit zeleninová jídla. A to byla skutečná výzva. Vyrůstala jsem na mase a nedovedla jsem si bez masa představit jediný den svého života.

Aby jídlo chutnalo

Postupně jsem přišla na to, že dobrá chuť zeleniny nespočívá jenom v použitém koření, ale důležité jsou kombinace různých druhů zelenin a také způsoby úpravy. Například lečo ve školní jídelně mi nechutnalo, protože to byla hodně rozvařená zelenina, ta konzistence mě prostě odpuzovala 🙂

A tak jsem se učila připravovat zeleninová jídla od základu a nebylo to jednoduché.
Postupně jsem se učila používat méně druhů zeleniny v jednom jídle a nechat vyniknout přirozenou chuť. Pokud totiž kombinujeme dohromady pořád dokola mnoho stejných druhů zeleniny, jíme pořád stejné jídlo. Když jednou uvaříme mrkev s brokolicí, jindy zase pórek se zelenými fazolkami, výsledkem jsou dvě odlišná jídla.

  • Ano, zpočátku moje jídla chutnala mdle, byla bez chuti.
  • Ano, často jsem zeleninu rozvařila nebo připálila v troubě.
  • Ano, připadalo mi, že veškerá zelenina chutná stejně.

Postupně jsem ale zelenině začala přicházet na kloub a objevila pestrou paletu chutí, vůní, tvarů a způsobů úpravy.

Zelenina jako zlo?!

Ve svém okolí se bohužel setkávám s tím, že zelenina je vnímána jako zlo.
Setkala jsem se bohužel i s touto komunikaci vůči dětem: „Když budete zlobit, bude k večeři zelenina.“
Přijde mi líto, že je zelenina tolik zatracována, zesměšňována a lidé se jí cíleně vyhýbají. Bývá považována za něco mdlého, nechutného, hladového.

Příčinu vidím ve 3 věcech:

1/ Většina lidí si pod pojmem zeleninové jídlo představí salát. A ten skutečně nezasytí. Salát by ani jako hlavní jídlo být neměl – ani na oběd, ani na večeři.

2/ Školní jídelny nedisponují příliš širokým repertoárem zeleninových jídel, která by dětem chutnala. Dnes už se pravděpodobně ani nevaří z čerstvé zeleniny, používá se mražená a ta opravdu chutná není, natož aby zasytila. A také personál je vyškolen na vaření masových jídel, ale zeleninu upravit zpravidla neumí.
Navíc z přemíry soli, různých dochucovadel a glutamátu jsou chuťové buňky dětí otupělé, nedokážou vnímat jemnou chuť zeleniny, proto jim připadá mdlá. Taková brokolice nebo mrkev prostě nemohou výrazností chutě konkurovat přesolenému řízku nebo guláši.

3/ Vnímání zeleniny jako podřadného jídla je podle mě také způsobeno zařazením zdravé stravy do kategorie „nerozumím tomu, tak je to divný“. Já osobně jsem se za svůj způsob stravování řadu let styděla.
Nyní jsem se rozhodla pomoci i vám změnit přístup k zelenině, doslova ji resuscitovat na talíři. Tyto recepty jsem napsala tak, aby zeleninu dokázal uvařit každý.

Jak jsem měnila stravu na bez cukru, mléka a lepku

  • Když jsem začínala jíst bez cukru, mléka a lepku, nebylo to pro mne snadné. Změnu jsem uskutečnila ze dne na den na základě doporučení celostní medicíny.
  • Do 14 dnů od změny mi bylo tak dobře, že jsem vytrvala až dodnes. Nikdy jsem tento způsob stravování nevnímala jako nějaké omezení, ale jako příležitost.
  • Brala jsem to jako šanci na lepší zdraví a kvalitnější život bez dosavadních potíží.
  • Do té doby jsem totiž neustále řešila: rýmu, záněty dutin, nosní polypy, alergie, gynekologické potíže, bolesti zad, únavu, špatnou psychiku, nadýmání, průjmy a další.
  • Moje psychika už byla hodně špatná, neviděla jsem východisko. V noci jsem se nevyspala, bývala jsem hodně zahleněná, nemohla jsem dýchat. Proto jsem se ráno budila unavená a bez chuti do života. V tu dobu jsem se starala o svoje malá dvojčata a prostě jsem to nezvládala.
  • To byl nejsilnější impuls ke změně. Dodnes jsem nesmírně vděčná za to, že jsem to dokázala. Mojí motivací a podporou byl zlepšující se zdravotní stav. Během 14 dnů se mi udělalo mnohem lépe a to byl motor pro to, že jsem vydržela od roku 2008 dodnes.

Proto jsem sepsala a natočila zeleninové recepty pro vás

Chcete se také „utlouct“ po cuketových placičkách, pečené červené řepě nebo třeba krémových polévkách zahuštěných bez lepku a smetany? Moje následující recepty vás to naučí.

Odteď připravujte zeleninová Jídla, po kterých se jenom zapráší. Najdete je v ebooku a ve videích: 55 zeleninových receptů, 15 videoreceptů

Učím, jak jíst bez cukru, mléka a lepku pomocí osvědčených návodů a receptů. Tato moje strava je založená na zelenině, obilovinách, luštěninách, příležitostně i mase a vejcích. Více jak 12 let nejím lepek (pšenici, žito, ječmen, oves, to znamená pečivo, knedlíky, běžné těstoviny), mléko (a také sýry, smetanu, jogurty, máslo) a cukr (bílý, řepný, tmavý, třtinový). Bezlepková strava bez mléka a cukru mi pomohla od mnoha zdravotních potíží, jako jsou pylové alergie, chronická rýma, záněty dutin, angíny, gynekologické potíže a další. Také jsem mívala o 25 kilo víc. Celostní přístup k životu mi přináší kvalitnější dny i noci. Věnuji se také meditacím, praktikuji masáže shiatsu, cvičím taiji a dechová cvičení. K úpravě životního tempa a stylu mě přivedl zdravotní stav, když mi bylo 35 let. Také moje děti, dvojčata, jsou většinou na této stravě. Neznají antibiotika a nic než pár dní rýmičky. Jsem autorkou videoreceptů, eBooků a mnoha receptů a kuchařek stravování bez cukru, mléka a lepku. Více o mě se dozvíte zde. Můj příběh. Svoje recepty píšu a dávám do praktických eBooků. Všechny moje eBooky jsou zde.

Mám pro vás eBook zdarma:
Kus bezlepku do kapsy

Bez cukru, mléka a lepku

Vyzkoušejte recepty na sladké i slané svačiny bez cukru, mléka a lepku.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů