Marmelády bez cukru

Vzhledem k tomu, že se už více jak 10 let stravuji bez cukru, mléka a lepku, tak jsem hledala způsob, jak udělat marmelády. Naše chaloupka nabízí jahody, maliny, borůvky a další plody, které miluju v marmeládách.
Proto vznikl tento recept pro zhotovení marmelády bez cukru.
Tuto marmeládu můžeme udělat ze stejného ovoce jako tu s cukrem. My jenom využijeme přirozenou sladkost ovoce a případně ještě přisladíme, jedním z níže uvedených způsobů.

Suroviny:

  • omyté čerstvé ovoce, které máte k dispozici, například: jahody, meruňky, borůvky, maliny, rybíz, švestky
  • sůl
  • agar (želatina) Koupíte v prodejnách zdravé výživy.
  • pro doslazení: datlový sirup, rýžový slad, ovocný koncentrát bez přidaného cukru (dá se koupit například jablečný, jablečno-višňový)
  • zavařovací skleničkyvíčka

Přesné množství pro borůvkovou marmeládu:
1 kg borůvek, 100 ml jablečného koncentrátu bez přidaného cukru, 100 g datlové pasty, 5 letních jablek, 10 g agaru, 50 ml vody pro rozmíchání agaru, 100 ml vody na podlití borůvek při jejich vaření.
Dostaneme 1800 ml marmelády, což je 10 skleniček velikosti dětské přesnídávky (á 180 ml).

Jak dosáhneme sladké chuti:

  • špetka soli
  • ovocný koncentrát bez přidaného cukru (prodávají se i v supermarketech jablečné, jablečno višňové, jablečno rybízové)
  • rýžový sirup
  • datlový sirup
  • datlová pasta
  • stévie

Příprava marmelády:

  • Ovoce zpracujeme tak, jak jste zvyklí. Omyté ovoce zbavíme pecek, stopek atp. Vyvarujeme se nahnilého ovoce, důsledně ho zkontrolujeme. Větší kusy, například meruňky, můžeme nakrájet.
  • Vaříme v hrnci cca 15 minut, k vaření přidáme špetku soli. Ta způsobí, že přirozená sladivost ovoce se víc projeví. Pokud chceme mít marmeládu bez kousků ovoce, tak tuto uvařenou směs rozmixujeme ponorným mixérem.
  • V trošce studené vody rozmícháme želatinu agar (cca na 1 litr marmelády dáme 10 g agaru).
    Rozpuštěný agar vlijeme za stálého míchání do hmoty s ovocem a ještě 2 minuty povaříme (agar se musí povařit, aby potom ztuhl).
  • Pokud chceme mít v marmeládě kousky ovoce, tak rozmixujeme pouze polovinu a tu smícháme s nemixovanou polovinou a přidáme rozpuštěný agar. Kousky ovoce tak zůstanou zachovány, ty větší (např. jahody) můžeme pokrájet.
  • Marmeládu můžeme dosladit dle potřeby jedním nebo kombinací z uvedených surovin pro doslazení.
    Já používám kombinaci ovocného koncentrátu z jablek a datlového sirupu.

Zavaření marmelády:

Marmeládu nalijeme do zavařovacích skleničekzavřeme víčky tak, jak jsme při zavařování zvyklí. Zavaříme také klasicky, uvádím 2 možnosti:
1/ V zavařovacím hrnci
Vaříme v hrnci ve vroucí vodě 10 minut, aby se víčka zatáhla a zavařila. Ochladíme pod studenou vodou a skleničky vyndáme. Po vychladnutí můžeme provést zkoušku zavaření tak, že lehce zkusíme víčka otevřít. Ale opravdu jenom lehce. Pokud se některé otevře, nebylo dobře chycené a marmeláda by se začala kazit. Nejlepší je dát do ledničky a sníst ji v následujících týdnech.
2/ V horkovzdušné troubě
Na plech nalijeme 3 cm teplé vody, do té vložíme zavřené skleničky. Skleničky se nesmí dotýkat a nesmí se dotýka okraje plechu. Zavařujeme při 200 st cca 10-15 minut.

Použití marmelády:

Marmeládu používám na zpestření jídelníčku, například na palačinky, na potření bezlepkového dortu nebo koláče, na jahelný krémík, do sladké svačinové kaše nebo do kokosového jogurtu, nebo také do vánočního cukroví.
Každopádně marmeláda by měla být pouze doplněk pokrmu, na zpestření a ochucení.

Co je to Agar?

Agar je želatina rostlinného původu, která obsahuje cenné minerály jako je železo, vápník, jód a také vlákninukyselinu listovou. Získává se s řasy zvané „tengusa“. Agar se dá koupit v prodejnách zdravé výživy nebo na internetu. Agar má podobu tyčinek, vloček nebo prášku.

Používám menší skleničky z těchto důvodu:

1/ Když se při zavařování něco pokazí a víčko se nechytne, marmeláda se může zkazit. Když je sklenička malá, tak mě to méně mrzí, pokud musím obsah vyhodit. Někdy nedovřené víčko neodhalím při závěrečné kontrola zavaření.

2/ Načatá marmeláda nevydrží v lednici tak dlouho jako ta s cukrem. Menší sklenička se dříve spotřebuje. Skladování v lednici se mi daří max. 4 týdny, potom už se marmeláda začíná kazit.

Učím, jak jíst bez cukru, mléka a lepku pomocí osvědčených návodů a receptů. Tato moje strava je založená na zelenině, obilovinách, luštěninách, příležitostně i mase a vejcích. Více jak 12 let nejím lepek (pšenici, žito, ječmen, oves, to znamená pečivo, knedlíky, běžné těstoviny), mléko (a také sýry, smetanu, jogurty, máslo) a cukr (bílý, řepný, tmavý, třtinový). Bezlepková strava bez mléka a cukru mi pomohla od mnoha zdravotních potíží, jako jsou pylové alergie, chronická rýma, záněty dutin, angíny, gynekologické potíže a další. Také jsem mívala o 25 kilo víc. Celostní přístup k životu mi přináší kvalitnější dny i noci. Věnuji se také meditacím, praktikuji masáže shiatsu, cvičím taiji a dechová cvičení. K úpravě životního tempa a stylu mě přivedl zdravotní stav, když mi bylo 35 let. Také moje děti, dvojčata, jsou většinou na této stravě. Neznají antibiotika a nic než pár dní rýmičky. Jsem autorkou videoreceptů, eBooků a mnoha receptů a kuchařek stravování bez cukru, mléka a lepku. Více o mě se dozvíte zde. Můj příběh. Svoje recepty píšu a dávám do praktických eBooků. Všechny moje eBooky jsou zde.

Mám pro vás eBook zdarma:
Kus bezlepku do kapsy

Bez cukru, mléka a lepku

Vyzkoušejte recepty na sladké i slané svačiny bez cukru, mléka a lepku.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů